Nawet najmniejszy uraz stawu kolanowego może prowadzić do poważnych następstw! Z reguły po skręceniu kolana pojawia się silny ból, obrzęk, powiększenie obrysu stawu oraz niekiedy zwiększone ucieplenie skóry. Dodatkowo występują problemy z obciążaniem, niestabilność, przeskakiwania, blokowania stawu, a nawet całkowite zablokowanie stawu w wymuszonej pozycji. Przyczyną tych objawów może być złamanie kości tworzących staw kolanowy. Widoczne jest ono wówczas na zdjęciu rentgenowskim (RTG). Najczęściej jednak uszkodzeniu ulegają tkanki miękkie, których na prześwietleniu nie widać. Są to w kolejności więzadła poboczne, łakotki stawowe, więzadła krzyżowe, chrząstki, troczki rzepki, fałdy maziowe, itd. Te uszkodzenia wymagają diagnostyki rezonansu magnetycznego (MRI), konsultacji ortopedycznej, a część z nich nawet leczenia operacyjnego. Takie leczenie to artroskopia, czyli endoskopia stawu. Staw kolanowy po urazie może obrzęknąć. Najczęściej świadczy to wynaczynieniu krwi do stawu. Wówczas wymagana będzie punkcja stawu, czyli jego nakłucie z ewakuacją płynu.

Każdy uraz kolana, który powoduje silny ból, po którym występuje obrzęk, niesprawność, ograniczenie zakresu ruchu lub niestabilność jest wskazaniem do konsultacji ortopedycznej, diagnostyki rezonansem magnetycznym, a także w części przypadków do leczenia zabiegowego.

Wczesne leczenie uszkodzonych struktur kolana polega na ich pierwotnej naprawie (szew łąkotek, reinsercja więzadła krzyżowego Internal Brace ACL, reinsercja troczków, replantacja chrząstki). Z czasem metody pierwotnych napraw zastępowane są przez metody rekonstrukcyjne (np. więzadła krzyżowego, łąkotki, chrząstki, troczków), czyli związane z użyciem implantów. Zachęcamy do wczesnej diagnostyki urazów stawu kolanowego, aby osiągnąć satysfakcjonujący wynik leczenia i móc znowu cieszyć się aktywnością tak, jak do tej pory, w jak najkrótszym czasie.

• Page Title: Uraz kolana - i co dalej? - Chirurgia Kolana
poniedziałek, 02 lipiec 2018 10:11