Ostrzykiwanie kwasem hialuronowym

Zastrzyki z kwasu hialuronowego (HA) mają na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz  zwiększenie zakresu ruchomości stawu kolanowego. Mechanizm działania HA w chorobie zwyrodnieniowej stawów polega na wpłynięciu na mechanikę stawu poprzez  przywrócenie właściwej masy cząsteczkowej HA w płynie stawowym. Drugim ważnym działaniem HA jest zmniejszenie procesu zapalnego w stawie.

Preparaty kwasu hialuronowego zostały docenione na całym świecie i są rekomendowane przez American College of Rheumatology (ACR) w przypadkach kiedy leczenie metodami tradycyjnymi nie przynosi spodziewanych efektów bądź jest przeciwwskazane.

Przykładem preparatu z HA do iniekcji dostawowych, jest RenehaVis™, który zawiera dwa rodzaje kwasu hialuronowego. Opatentowana forma rozdzielenia kwasu hialuronowego o niskiej masie cząsteczkowej (LMW) i o wysokim stężeniu, od kwasu hialuronowego o wysokiej masie cząsteczkowej (HMW) i o niskim stężeniu, pozwala wykorzystać różne właściwości obu postaci i stężeń kwasu hialuronowego (HA).

Podanie preparatu RenehaVis™ do zmienionego stawu wpływa korzystnie na poprawę dolegliwości ponieważ:

• Kwas hialuronowy o niskiej masie cząsteczkowej (LMW) w dużym stężeniu przenika do uszkodzonej struktury chrząstki stawowej i z jednej strony pełni funkcję ochronną dla komórek tej tkanki, a z drugiej silnie pobudza te komórki do produkcji własnego kwasu hialuronowego, który jest podstawowym składnikiem budulcowym chrząstki oraz płynu stawowego. Kwas hialuronowy (LMW) pomaga też w tworzeniu „filmu ochronnego” na powierzchni stawowej, który chroni przed działaniem wolnych rodników.

• Kwas hialuronowy o wysokiej masie cząsteczkowej (HMW) o niskim stężeniu pełni funkcję amortyzującą oraz pozwala uzyskać potrzebny powierzchniom stawowym poślizg w czasie ruchu

Sumaryczne działanie obu postaci kwasu hialuronowego w preparacie RenehaVis™ pozwala uzyskać:

• właściwe odżywienie i ochronę powierzchni stawowych oraz poprawę właściwości amortyzujące i smarujące płynu stawowego w dłuższym okresie czasu
  • silną, szybką i dłużej utrzymującą się (nawet do 2 lat) redukcję bólu zarówno w spoczynku jak i podczas ruchu

Stosowanie preparatu RenehaVis™ sprzyja poprawie odżywienia chrząstki stawowej u osób dorosłych z objawami choroby zwyrodnieniowej, a także regeneracji chrząstki stawowej u osób ciężko pracujących fizycznie, również sportowców. Powtarzane podawanie preparatu zwiększa skuteczność leczenia. W przeciwieństwie do produktów zawierających kortykosteroidy (sterydy), podawanie HA nie zwiększa ryzyka działań niepożądanych w postaci niekorzystnych zmian w kości pod chrząstką stawową, ani w samej chrząstce.

Podawanie preparatów kwasu hialuronowego nie ma praktycznie działań niepożądanych, ani nie wchodzi w reakcje z innymi lekami.

Przeciwwskazaniem do jego podawania są:

• uczulenie na na kwas hialuronowy bądź nadwrażliwość na sam preparat,
  • przyjmowanie leków immunosupresyjnych,
  • implanty stawu kolanowego, którego miałaby dotyczyć iniekcja,
  • choroby zapalne lub infekcja.

• Page Title: Ostrzykiwanie kwasem hialuronowym - Chirurgia Kolana
środa, 23 maj 2018 23:04